De staatsexamens zijn bedoeld voor mensen die niet binnen het reguliere onderwijs eindexamen kunnen doen. Bijvoorbeeld leerlingen die op het voortgezet speciaal onderwijs zitten (vso), of leerlingen van particuliere scholen die geen examenlicentie hebben. Daarnaast zijn er ook individuele kandidaten, denk hierbij aan vroegtijdige schoolverlaters, diplomaverbeteraars, chronisch zieke leerlingen en gedetineerden.
Volg je voortgezet speciaal onderwijs (VSO), dan kun je in deze ELO staatsexamen doen in het vak tekenen. Bij vwo en havo kun je langer dan 1 jaar gebruik maken van hetzelfde examenthema. Tot en met 2026 blijft het aangeboden thema: ''Kunst en Leven''.
Bij vmbo is dat niet mogelijk, omdat er ieder jaar een nieuw examenthema wordt aangeboden.
Het komt steeds vaker voor dat leerlingen die eindexamen doen op een school voor voortgezet onderwijs, in een extra vak examen doen via een staatsexamens. Dat kan bijvoorbeeld als een school het vak zelf niet aanbiedt of niet aan deze leerling aan wil aanbieden. Het vak kan wel bij de uitslag van het eindexamen op school betrokken worden. Dit moet een kandidaat dan wel op tijd schriftelijk aanvragen. Het desbetreffende staatsexamen moet ook in het laatste leerjaar worden afgelegd (zie artikel 3.33 Uitvoeringsbesluit WVO 2020).
Het cijfer kan op de cijferlijst worden vermeld. De school dient dan te wachten met de officiële vaststelling van de uitslag tot het cijfer behaald voor het staatsexamen bekend is. Dit is pas in juli, omdat de mondelinge en praktische college-examens in juli worden afgenomen. Het diploma kan vaak pas in of na de vakantie worden uitgereikt. De school dient ook het cijfer behaald voor het vak bij het staatsexamen in BRON te melden evenals de uitslag van het totale eindexamen.
Je kunt gebruik maken van deze ELO's als groep(je) maar ook individueel deelnemen is mogelijk.
Voor verdere vragen, opmerkingen en individuele aanmelding kun je het contactformulier gebruiken.
Thema Kunstzone #6 - (voorgezet) speciaal onderwijs Wat betekent kunst en cultuur voor leerlingen van (voortgezet) speciaal onderwijs, en welke mogelijkheden biedt het hen?
Deze vragen worden beantwoord in het themadeel van de nieuwe Kunstzone. Themacoördinatoren Dirk Monsma en Piet Hagenaars willen met dit themadeel kennisdeling aanmoedigen en aanzetten tot nadenken over de mogelijkheden van integratie tussen gespecialiseerd en regulier onderwijs. Hoe dat er uit kan zien? Lees het in Kunstzone #6
|