- Leraar: Marijke Hamerling
- Leraar: Marjet Koppenberg
- Leraar: Anne Loggen
De historische periode is de Renaissance. Het gaat over maatwerk, kunst gemaakt in opdracht, voor een speciale plek of gelegenheid en de verschillende manieren waarop architecten, kunstenaars en vormgevers maatsystemen toepassen in hun werk.
- Leraar: Marijke Hamerling
- Leraar: Marjet Koppenberg
- Leraar: Anne Loggen
Als er in de geschiedenis van de beeldende kunst geprobeerd is om de grenzen van de fysieke wereld te overschrijden om nooit eerder geziene dingen zichtbaar te maken, dan kan de vraag gesteld worden waar die grenzen van de visuele wereld toen lagen; met andere woorden: hoe werd die wereld toen gewoonlijk uitgebeeld? De tweede vraag kan dan zijn: hoever kunnen de grenzen overschreden worden? Hoeveel rek zit er in de band tussen fantasie en werkelijkheid?
- Leraar: Marijke Hamerling
- Leraar: Marjet Koppenberg
- Leraar: Anne Loggen

Voor dit thema vwo is gekozen voor een kunstgeschiedenis waarin het leven van de kunstenaar centraal staat – met ‘kunstenaar’ bedoelen we in deze syllabus zowel beeldend kunstenaar, als ontwerper, als architect. Het leven van de kunstenaar wordt in deze syllabus vanaf twee kanten belicht: de beroepsmatige kant en de persoonlijke kant.
- Leraar: Marijke Hamerling
- Leraar: Marjet Koppenberg
- Leraar: Anne Loggen

Het examen heeft betrekking op de periode van het romaans tot heden, met nadruk op de periode vanaf 1800. Kunst, architectuur en vormgeving vanaf het neo-classicisme in de 19de eeuw komen derhalve in het examen aan de orde.
- Leraar: Marijke Hamerling
- Leraar: Marjet Koppenberg
- Leraar: Anne Loggen

- Leraar: Marijke Hamerling
- Leraar: Marjet Koppenberg
- Leraar: Anne Loggen