Starten met jouw ELO's
Starten met jouw ELO's
Na jouw aanmelding voor verlenging:
De inhoud die je voor jouw school aangevraagd hebt voor dit schooljaar (2024-25) is klaargezet. Je moet je wachtwoord wel even aanpassen. Je kunt er nu als docent bij om dingen te bekijken, aan te passen, aan te vullen, eigen power points en dergelijke toe te voegen, enzovoorts.
Kortom; maak van de aangevraagde ELO jouw eigen ELO met een aanvulling van jouw lesmateriaal.
Alle cursussen zijn opnieuw geïmporteerd vanuit de originele cursussen. Deze worden jaarlijks zo veel mogelijk bijgewerkt cq. aangevuld.
De cursussen van vorig schooljaar zullen we voorlopig nog laten staan zodat je via de importfunctie de zelf toegevoegde inhoud van afgelopen schooljaar kan overzetten naar de voor dit schooljaar nieuw aangemaakte cursussen. Als ze niet meer bereikbaar zijn laat het dan even weten dan geef ik weer toegang.
Om een bron of activiteit in Moodle aan te maken, volg je deze stappen volgens Chat GPT:
Stap 1: Log in en ga naar de cursus
- Log in op Moodle: Gebruik je inloggegevens om toegang te krijgen tot je Moodle-site.
- Ga naar de cursus: Navigeer naar de cursus waarin je een bron of activiteit wilt toevoegen.
Stap 2: Zet de bewerkingsmodus aan
- Bewerkingsmodus aanzetten: Klik op de knop
Bewerken aanzetten
(meestal rechtsboven op de pagina).
Stap 3: Voeg een activiteit of bron toe
- Activiteit of bron toevoegen: Klik op
Activiteit of bron toevoegen
in de sectie waar je de bron of activiteit wilt plaatsen. - Selecteer een bron of activiteit:
- In het pop-up venster zie je twee tabbladen:
Activiteiten
enBronnen
. - Activiteiten: Dit zijn interactieve onderdelen zoals quizzen, opdrachten, fora, etc.
- Bronnen: Dit zijn statische inhoudsitems zoals pagina's, bestanden, URL's, etc.
- In het pop-up venster zie je twee tabbladen:
Stap 4: Kies en configureer de activiteit of bron
- Selecteer de gewenste activiteit of bron:
- Bijvoorbeeld, kies
Opdracht
als je een opdracht wilt maken, ofBestand
als je een document wilt uploaden.
- Bijvoorbeeld, kies
- Configuratie-instellingen:
- Naam: Geef een duidelijke naam die studenten zullen zien.
- Beschrijving: Voeg indien nodig een beschrijving toe. Vink aan of je deze beschrijving op de cursuspagina wilt tonen.
- Specifieke instellingen: Afhankelijk van de gekozen activiteit of bron, kunnen er aanvullende instellingen zijn. Bijvoorbeeld, bij een
Opdracht
kun je de inleverdatum, het type bestand, beoordelingsmethoden, etc. instellen.
Voorbeeld van een Activiteit: Opdracht
- Naam: Voer de naam van de opdracht in.
- Beschrijving: Voeg een beschrijving of instructies toe voor de opdracht.
- Beschikbaarheid: Stel de inleverdatum, startdatum en einddatum in.
- Inzendingstype: Kies het type inzending (tekst online, bestand uploaden, etc.).
- Beoordelingsinstellingen: Kies hoe de opdracht beoordeeld zal worden.
Voorbeeld van een Bron: Bestand
- Naam: Voer de naam van het bestand in.
- Beschrijving: Voeg indien nodig een beschrijving toe.
- Content: Upload het bestand door te klikken op
Bestand kiezen
en selecteer het bestand van je computer. - Weergave-instellingen: Kies hoe het bestand getoond moet worden (bijv. automatisch, in een pop-up, in een nieuw venster).
Stap 5: Sla de instellingen op
- Opslaan en terugkeren naar cursus: Klik op de knop
Opslaan en terugkeren naar cursus
om je wijzigingen op te slaan en terug te gaan naar de cursuspagina. - Opslaan en weergeven: Als je direct wilt zien hoe de activiteit of bron eruitziet, klik dan op
Opslaan en weergeven
.
Tips:
- Gebruik van beschrijvingen: Beschrijvingen helpen studenten te begrijpen wat ze moeten doen of wat ze kunnen verwachten van een bron of activiteit.
- Instellingen aanpassen: Maak gebruik van de verschillende instellingen om de activiteit of bron aan te passen aan de specifieke behoeften van je cursus.
- Studentenbetrokkenheid: Kies activiteiten die de betrokkenheid van studenten bevorderen, zoals interactieve quizzen, discussieforums, en samenwerkingsopdrachten.
Met deze stappen kun je eenvoudig een bron of activiteit aanmaken in Moodle en je cursusinhoud verrijken en interactiever maken.