Dans ballet
Bij het maken van een profielwerkstuk zul je een aantal stappen moeten doen om uiteindelijk tot een goed werkstuk of een goed verslag van jouw onderzoek te komen. |
|
Op 22 november 1832 bracht Adolphe Nourrit, een gevierd tenor van de Parijse Opera, een scenario voor een ballet naar de directeur, Dr.l. Véron. Dit scenario, dat verhaalde over een elf, die via de schoorsteen de menselijke wereld binnen- en buitenvliegt, zou de basis worden van het wereldberoemde ballet la Sylphide La Sylphide bekleedt een unieke plaats in de balletgeschiedenis, want de produktie ervan betekende de start van een volledig nieuw choreografisch tijdperk: dat van het romantisch ballet. |
Bedenk voor je werkstuk een pakkende titel |
Mogelijke aandachtspunten:
'Giselle', een romantisch ballet over de onmogelijke liefde tussen een eenvoudig boerenmeisje en een verdwaalde prins Eind 1875 kreeg Peter llyich Tsjaikovski de opdracht om de partituur voor een ballet te schrijven. Hij stelde zelf voor dat dit nieuwe werk Het Zwanenmeer zou zijn. Op dat ogenblik wist niemand dat Het Zwanenmeer het beroemdste ballet aller tijden zou worden en Tsjaikovski wist zeker niet dat hij er zoveel ellende zou mee hebben. In 1847 vertrok Marius Petipa naar Rusland. Marius Petipa werd geboren te Marseille in 1822. Hij was een telg uit een dansersfamilie, want vader, broers en zuster waren ook beroepsdanser. Hij debuteerde op 9-jarige leeftijd. Zijn vader, Jean-Antoine Petipa, had in 1826 het dansconservatorium opgericht en was er directeur. Petipa bracht het Russisch ballet tot een ultiem hoogtepunt en maakte van Rusland het leidinggevend balletland op wereldvlak. Zijn leraar Enrico Ccechetti onderwees de meest begaafde dansers van het Keizerlijk Ballet zoals Anna Pavlova, Tamara Karsavina en Vaslav Nijinsky. Doordat die later met de "Ballets Russes” van Sergei de Diaghilev in het westen optraden zijn Petipa en Cechetti te beschouwen als 'de brug' tussen Rusland en West- Europa aan het begin van deze eeuw. Langdurig en vruchtbaar is het samengaan van de kunsten geweest bij de Russische Balletten. Leider en inspirator, meer dan twintig jaar lang, was Serge Diaghilev, zelf amateur op elk gebied, maar met een fijne neus voor wat nieuw, modern en (vaak) modieus was. Verbaas me! was steeds weer opnieuw zijn opdracht aan de schilders, de schrijvers en de komponisten die met hem samenwerkten. Het ballet l'Après-midi d'un faune op muziek van Debussy (Prélude à l'après-midi d'un faune) vormde een keerpunt in de ontwikkeling van de Ballets Russes. De prikkelende sensualiteit van Nijinsky's balletten veroorzaakte beroering bij de Parijzenaren. Het ballet Le sacre du printemps werd in 1913 in Parijs opgevoerd en omdat het zo geheel anders was dan wat men gewend was, werd het een complete oproer. Bij latere uitvoeringen sloeg de opschudding om in een geweldig succes. |
Literatuurlijst: Ø Van hofballet tot postmoderne dans. Luuk Utrecht. ISBN 90 6011 900 2 (pag 188-215) Ø Video: NVC arts Paris Dances Diaghilev (mediatheek) Ø http://www.staff.dmu.ac.uk/~jafowler/diaghil.html Ø ev theaterbezoek (in het kader van CKV-1) |