Ontstaan musea
Bij het maken van een profielwerkstuk zul je een aantal stappen moeten doen om uiteindelijk tot een goed werkstuk of een goed verslag van jouw onderzoek te komen. |
|
In Groningen is geschiedenis gebouwd. Als je na een lange reis suffig uit de trein stapt, word je onherroepelijk met dat wapenfeit geconfronteerd. Pal tegenover het station rijst namelijk een fantastisch bouwwerk uit het water op, vol kleur en contrasten Het mooiste is dat iedereen er - nieuwsgierig gemaakt door de buitenkant - naar binnen mag, want dit blijkt het Groninger Museum te zijn. Bij het bekijken van dit bijzondere staaltje bouwkunst vraag je je gaandeweg steeds sterker af: hoe komt zoiets eigenlijk tot stand? En hoe was het vroeger? Hoe is het museum eigenlijk ontstaan? |
Bedenk voor je werkstuk een pakkende titel |
Mogelijke aandachtspunten:
Het Teylermuseum is genoemd naar Pieter Teyler van der Hulst (1702- 1778), een vermogende Haarlemse laken- en zijdekoopman. Als vertegenwoordiger van de Verlichting had hij een brede belangstelling voor kunst en wetenschap. Het Academisch Historisch museum is een van de oudste volkenkundige musea ter wereld. Het is in 1837 gesticht door koning Willem I. Begonnen werd met het aankopen van een verzameling Japanse kunst- en cultuurvoorwerpen van een particulier op een Hollandse handelsplaats in Japan. Een belangrijk element voor de oprichting was de verspreiding van kennis over alle delen van het koninkrijk. Nergens ter wereld zijn meer Mondriaans bijeen dan in het Gemeentemuseum Den Haag. De collectie telt maar liefst 288 werken van de moderne meester. Je vraagt je af hoe ze allemaal op die ene plek terecht zijn gekomen. Welnu, zo’n tweehonderd ervan stammen uit de verzameling van een man: Salomon B. Slijper. Het Centre d’Art et de Culture Georges Pompidou is de werkelijke naam en heeft als doel de moderne kunst aan het publiek te tonen. Je vindt hier niet alleen de grootste collectie moderne kunst, maar ook een kolossale openbare bibliotheek en mediatheek, een kinderatelier een centrum voor industriële vormgeving een filmmuseum en een restaurant op de bovenste verdieping met uitzicht over de stad. Wie kiest de schilderijen, beelden of meubels uit in musea en waarom worden ze gekozen en andere niet? Een museumdirecteur die dat heel goed wist en daar ook heel eigenzinnig in was, is Frans Haks, directeur van het Groninger Museum. In 1995 vertrok hij na twintig jaar aankopen en verzamelen. Eerst had men bedacht de buitenissige nieuwbouw van het museum in Groningen bij een meer net buiten de stad te realiseren. Alle recreatie, van zwemmen tot kunst, zou zo overzichtelijk geconcentreerd worden in één gebied. Een `kan geen kwaad'-scenario waaraan niemand aanstoot zou nemen. Hooguit had een enkele milieu-activist bezwaar aangetekend omdat het museum een broedplaats voor eendjes of een beschermde rietpol bedreigde. Maar daarvoor was dan ongetwijfeld een oplossing gevonden zonder al te veel gerucht. De keuze voor de huidige plek aan de rand van de binnenstad maakte heel wat meer protest los. Nostalgische buurtbewoners vonden dat de zwaaikom, ooit bedoeld voor schepen die wilden omkeren, een watervlakte moest blijven. Een notaris vreesde voor de waarde van zijn pand omdat zo'n moderne kolos zijn uitzicht zou bederven. |
Literatuurlijst:
Ø http://www.teylersmuseum.nl/ Ø http://www.gemeentemuseum.nl/ Ø http://www.groninger-museum.nl/ Algemeen: http://www.museumserver.nl/ |