Bij het maken van een profielwerkstuk zul je een aantal stappen moeten doen om uiteindelijk tot een goed werkstuk of een goed verslag van jouw onderzoek te komen.
  1. Kies een onderwerp (en eventueel een partner waarmee je het onderzoek of de opdracht samen uitvoert )
  2. Baken het onderzoek goed af zodat je niet te veel gaat zoeken, lezen of schrijven. 
  3. Formuleer een duidelijke hoofdvraag en leid daarvan enkele deelvragen af die met behulp van de gevonden gegevens goed te beantwoorden zijn. 
  4. Maak een goed plan van hoe en waar je gaat zoeken naar gegevens en hoe je de gegevens gaat verwerken in het werkstuk om tenslotte antwoord te geven op deelvragen en hoofdvraag. 
  5. Pas de hoofd- en deelvragen aan als het materiaal dat je vindt niet geschikt is om een goed antwoord op jouw vragen te formuleren. Maak een voorlopige versie van het werkstuk en laat die door de leraar van commentaar voorzien. 
  6. Maak een definitieve versie. 
  7. Zorg ervoor dat je alles op de afgesproken tijdstippen inlevert. 

In de opkomende beschaving Griekenland trad een nieuwe situatie op: een nieuwe klasse van vrije burgers begon een rationeel onderzoek naar de aard van het heelal. In hun handen werd wiskunde een theoretische wetenschap en zij waagden de eerste poging om de natuur wiskundig te verklaren. Deze unieke prestatie raakte nooit meer in het vergeetboek en maakte in feite onze westerse beschaving mogelijk.

Bedenk voor je werkstuk een pakkende titel

Mogelijke aandachtspunten:

Pythagoras  Zijn waarnemingen brachten hem tot de overtuiging dat bepaalde verhoudingen de absolute waarheid belichaamden van de harmonische wereldstructuur. Hij vond steun voor deze overtuiging in de waarneming dat muzikale harmonieën afhingen van onveranderlijk vastliggende verhoudingen in de snaren van het muziekinstrument.

Alberti: "De natuur zelf, verklaart hij, verheugt zich boven alle andere het meest in de ronde vorm, zoals door haar scheppingen, de wereldbol, de sterren, de bomen, de dieren en hun nesten en nog veel meer zaken, wordt bewezen".

Leonardo da Vinci De theorie der proporties oefende een grote aantrekkingskracht uit op de renaissance-kunstenaars. Hun canons waren niet alleen bedoeld als een middel tot artistiek vakmanschap, ze beoogden ook het bereiken van harmonie. Proporties waren in de schilderkunst, de beeldhouwkunst en de architectuur als de harmonie in de muziek en boden een intense verrukking. Proportie vindt men niet alleen in getallen en afmetingen maar ook in geluiden, gewichten, tijd en plaats en welke factor verder ook.

Durer"Men onderzoekt vaak twee of driehonderd mensen en ontdekt nauwelijks één of twee mooie dingen die te gebruiken zijn. Daarom moet je als je een goed beeld wilt maken, van de één het hoofd nemen, van de andere de borst, arm, been, hand en voet en alle andere ledematen evenzo. Want van veel mooie dingen verzamelt men iets goeds, op de zelfde manier als honing uit veel bloemen wordt samengesteld. ( ...) Om tot een goede proportie te kunnen komen, waardoor ons werk aan schoonheid wint, lijkt het mij van het allergrootste belang dat je van vele levende mensen de maat neemt, maar zoek daarbij mensen die mooi worden gevonden en teken ze ijverig na".

Rafaël: Rafaël sluit aan bij de aristotelische traditie wanneer hij schrijft, refererend aan zijn voorstelling van de nimf Galatea, dat hij om een mooie vrouw te kunnen schilderen, de mooiste onderdelen van vele mooie vrouwen moest kiezen en met elkaar moest combineren tot een schoon geheel. Wanneer hij in dezelfde brief zegt dat als er geen mooie vrouwen voor handen zijn, hij zijn toevlucht neemt tot een 'certa idea' die opkomt in zijn geest, dan klinkt hier weer meer van de platoonse traditie in door, maar het Is een verre klank. om een mooie vrouw te kunnen schilderen, de mooiste onderdelen van vele mooie vrouwen moest kiezen en met elkaar moest combineren tot een schoon geheel. Wanneer hij in dezelfde brief zegt dat als er geen mooie vrouwen voor handen zijn, hij zijn toevlucht neemt tot een 'certa idea' die opkomt in zijn geest, dan klinkt hier weer meer van de platoonse traditie in door, maar het Is een verre klank.

Federico Zuccari: was de kunstenaar en theoreticus (1542-1609) die in 1593 te Rome de Accademia di San Luca (de academie van St.-Lucas) oprichtte, waar zowel praktisch als theoretisch kunstonderricht werd gegeven. In de kunsttheorieën van Zuccari, die hij ontvouwde in zijn  "de' pittori, scultori ed architetti" (1607), bereikt de platoonse variant van de  renaissancistische kunsttheorie in feite haar hoogtepunt.

Giovanni Paolo Lomazzo: 'schoonheid is niets anders dan een zekere levendige en geestelijke gratie die door middel van de goddelijke straling eerst wordt geimplanteerd in de,engelen in wie de vormen [flgure] van elke sfeer te zien zijn en in hen voorbeelden en ideeën genoemd worden; vervolgens gaat zij over in de menselijke ziel waar deze vormen rede en gedachten worden genoemd; ten slotte gaat deze straling over in de materie waar de vormen beelden en vormen (immagini e forme) worden genoemd'.

Literatuurlijst:
Laatste wijziging: dinsdag, 22 november 2022, 18:26