![]() |
BRONNENBUNDELS |
Frank Lloyd Wright
|
Uit: William J. Curtis, Modern Architecture since 1900. Oxford 1982. | |
Met andere woorden, de prenten gaven verdergaande lessen in abstractie: zij gaven Wright een dieper inzicht in het intuïtieve begrip voor hogere spirituele waarden. Bovendien moedigden de prenten Wright aan om naar een soort ideaaltype voor het woonhuis te streven en tot een formule te komen voor een woonhuis dat uitging boven de speciale eisen van een eenmalige opdracht; Sullivan had iets dergelijks geprobeerd voor de wolkenkrabber, een formulering die zo breed was dat er geen uitzondering toelaatbaar was. Voor Wright schijnt de cruciale periode, waarin een en ander uitkristalliseerde omstreeks 1901 te hebben gelegen. In dat jaar publiceerde hij zijn idee voor 'Een huis in een stad in de prairie' in het blad 'Ladies Home Journal'. Terugblikkend kun je dat zien als een soort 'theorema', dat zijn ontdekkingen tot op dat tijdstip samenvat en dat de basis legt voor een lange creatieve periode, die van 1901 tot 1910 duurde. |
||
Daarin vallen zulke meesterwerken als het 'Martin House', het 'Coonley
House', het 'Robie House', het 'Larkingebouw' en de 'UnityTemple'. Het
huis in een stad in de prairie bestond uit lange, lage horizontale partijen,
die zich parallel aan het vlakke land van de gekozen plek uitstrekten.
De wijd uitlopende daken liepen door tot in de omringende ruimte en betrokken
de ingangen, de 'porte-chère' 1) en de belangrijkste bouwvolumes
in een vitale, asymmetrische eenheid. Vensters werden tot simpele roosters
teruggebracht, er waren weinig gesloten muren - en de inwendige ruimtes
werden met elkaar verbonden. Veel van het meubilair was ingebouwd en het
karakter van het interieur was geriefelijk en toch elegant. In het hart
van het huis bevond zich de haard/stookplaats en alle verschillende ruimten
van het huis waren op dit middelpunt gericht. 1) Voor-ingang |
||
Frank Lloyd Wright, Ward Willits
House, Chicago 1902 |
|