![]() |
BRONNENBUNDELS |
Daniel Spoerri Spoerri noemt zijn schilderijen 'valstrikken' omdat zij, net als stropersklemmen, voorwerpen vasthouden. Zelf wil hij niet meer doen dan vastleggen 'wat en zoals het er staat'. Daartegen steekt de opvatting van een van de deelnemrs aan zo'n vast te leggen maaltijd nogal af. Als hij teveel meehelpt, krijgt hij geen echte 'Spoerri'. Tableau-piège: toevallig gevonden voorwerpen, rommelig of niet (op tafels, in dozen, in laden enzovoort) zijn vastgemaakt (strik - piège) zoals ze zijn. Alleen het vlak is veranderd: zo gauw het resultaat schilderij wordt genoemd; wat horizontaal was is verticaal gezet. De resten van een maaltijd zijn bijvoorbeeld op dezelfde tafel vastgemaakt als waaraan de maaltijd is genoten en de tafel is aan de muur bevestigd. Over de tableaux-pièges Wat ik doe? Ik probeer situaties, die door het toeval tot stand zijn
gekomen zo te plakken dat zij werkelijk geplakt blijven en ik hoop dat
zij een gevoel van malaise te weegbrengen bij de beschouwer. |
Uit: Daniel Spoerri, L'Hommage à Isaac Feinstein. SMA 1971 | |
Daniël Spoerri, Tafel van het restaurant van de
City galerie in Zürich. |
|
|
Nederigheid. Daniël Spoerri, december 1960 Hahn's diner 8 juli 1964 Gedurende het hele plakwerk van het diner, waarbij Wolfgang Hahn me hielp, weigerde hij standvastig ook maar één enkel voorwerp zelf op te plakken. 'Ik zou', zei hij, 'de objecten niet precies zo opplakken als ze er lagen en deze kleine vervreemding zou alles teniet doen.' |
||
Het veldbed van Köpcke, 1961 |
|
|
Toespraakje van Daniël Spoerri op 29 oktober 1970 Vrijwel op de dag af negen jaar geleden, stempelde ik
voor de eerste keer in Kopenhagen op willekeurig gekochte etenswaren
het stempel Attentie kunstwerk!' en verkocht ze in Galerie Köpcke
tegen winkelprijzen. Had ik toen geweten waar ik nu zou staan, ik had
het of niet gedaan of veel rustiger en bewuster - in ieder geval rationeler,
het 10-jarenplan ter hand genomen. Dat ik een moment koos dat naar gangbare begrippen niet
'mooi' was, gebeurde immers juist omdat ik de wereld zo zag, lelijk,
vuil en treurig en niet mooi opgeruimd en leugenachtig gearrangeerd.
Maar dat was maar één gebaar en niet de consequentie die
ik daaruit pas langzamerhand moest trekken. Eerst moest ik weten hoe
het zover kwam, tot deze rommel op tafel - ik moest terug in de keuken,
ik wilde weten hoe men kookt, wat men daarvoor nodig heeft. Ik wilde
best zelf de kippen slachten, die ik later at- en zo merkte ik dat dit
ene opgeplakte moment slechts een flits van een seconde was in het verloop
van de hele cyclus van leven en dood, van ontbinding en wedergeboorte.
Zo ver reikt dit thema dat zo protserig EAT ART heet en het behoort
tot het verval maar ook tot de scheppende daad van het nieuw ontstaande.
|