![]() |
BRONNENBUNDELS |
Nouveau réalisme Als reactie op de informele kunst van de jaren '50, op de action painting en het Franse tachisme manifesteerde zich weer een fundamentele opvatting van de werkelijkheid, een 'nouveau réalisme'. Deze amper originele naam gaf de criticus Pierre Restany in 1960 aan de tentoonstelling in Milaan van een groep kunstenaars, wier kunst- en werkelijkheidsbesef niet zozeer nieuw dan wel opnieuw geënsceneerd is. In plaats van een weergave van de werkelijkheid en een tekenachtige fictie daarvan wilde men de werkelijkheid zelf. (...) Daniel Spoerri's afvalbeelden, (...) Arman's stapelingen van in serie opgeplakte objets trouvés* : de voorwerpen tonen tenslotte hun materiaalstructuur, hun absurde combinatie, hun fetisj-karakter. Werkelijkheid bewees zijn kunstwaarde, kunst bewees zijn werkelijkheidwaarde. |
Uit: Peter Sager, Neue Formen des Realismus. Keulen 1979 | |
Uit: Kunst van nu. Amsterdam/ Brussel 1971 |
Arman |
|
|
Arman, Accumulation Renault no. 109, 1967 | |
Daniël Spoerri Spoerri, geboren in Roemenië in 1930, was oorspronkelijk danser, mimespeler en choreograaf. In 1961 sloot hij zich aan bij de nouveaux réalistes en stelde voor de eerste maal zijn eigen werk ten toon: voorwerpen die zijn vastgemaakt op tafels, in laden enzovoorts. De enige verandering die hij meestal aanbrengt is, dat hij het vlak waarop de voorwerpen zich bevinden, in plaats van horizontaal verticaal opstelt. Spoerri erkent het toeval als een belangrijk uitgangspunt voor zijn werk. In de jaren 70 leidde hij in Düsseldorf een restaurant, waar hij zelf de exclusieve gerechten bereidde. De gasten konden na het diner hun tafel met overblijfselen door Spoerri tot kunstwerk laten vereeuwigen. |