![]() |
BRONNENBUNDELS |
Een realistisch schilderij? Een brugklasser beschreef het bovenstaande schilderij zeer bondig in deze bewoordingen: 'Een vrouw die schrijft naar haar vriend, en zichzelf doodsteekt.' Maar een andere brugklasser zag: 'Een man die geprobeerd heeft zelfmoord te plegen met een mes, en daarna met een dartpijltje. hij had er een bedoeling voor, want hij schreef zijn testament en vermoorde zichzelf daarna. Ik denk dat hij dacht het leven heeft geen zin meer, misschien had hij schulden of was hij ziek.' De een ziet een man, de ander een vrouw in dezelfde figuur. Beiden zien een duidelijk geval van zelfmoord. Die gedachte is verklaarbaar, want er ligt een mes op de grond en de persoon heeft een wond in zijn borst. Voor deze 'verklaring' van het onderwerp zijn in ieder geval geen andere personen nodig en er is geen kennis van feiten die niet op het schilderij staan vereist. |
||
Jacques-Louis David,
De Dood van Marat, 1793 |
|
|
De interne logica van het schilderij stuurt als het ware de gedachten.
Het schilderij is in dit verband 'realistisch' te noemen want het lijkt
een herkenbare en acceptabele voorstelling van een gebeurtenis. Ook al
hoeft die gebeurtenis, het verhaal in het schilderij, niet voor iedereen
hetzelfde te zijn. Als we een sluitende interpretatie (lezing of uitleg)
van het afgebeelde kunnen geven in een logische context, dan heeft die
voorstelling al iets realistisch. |
||
Op 13 juli 1793, terwijl hij in zijn bad zatte werken omdat hij leed aan een huidziekte die alleen in het bad enigszins draaglijk was, werd hij om politieke redenen vermoord. De moordenares, Charlotte Corday, kwam met een smoesje in zijn badkamer, liet hem een brief lezen en stak Marat toen met een keukenmes in zijn borst. Hij overleed in het bad. Met deze kennis van de feiten wordt de situatie op het schilderij ineens begrijpelijker. Het mes op de grond is het moordwapen. De veer in zijn hand, het kistje met schrijfgerei, de plank over het bad als schrijftafel en de papieren onder zijn linker arm geven aan dat hij zat te schrijven. De brief in de hand van Marat is de brief die hem aangeboden is door de moordenares. De schilder, David, een politieke vriend en bewonderaar van Marat, heeft het moment gekozen waarop Marat zijn laatste adem uitblaast. Vermoord tijdens zijn werk als journalist/politicus. De moordenares is 'buiten beeld'. |
||
![]() |
Jacques-Louis David, De Dood van Marat, 1793. Detail |
|
David heeft met zorg geprobeerd deze scène overtuigend
'realistisch' weer te geven, dat wil zeggen met een hoog 'werkelijkheidsgehalte'.
Het schilderij heeft een uitstraling van: 'zo is het geweest, ik was getuige'.
Dit 'realistische' effect wordt ondermeer opgeroepen door de precieze,
gedetailleerde uitbeelding van voorwerpen zoals bijvoorbeeld de beschadigingen
aan het hout van het kistje, de spijkerkoppen, de tekst op de briefjes
en de glans van het inktpotje. Ook de stofuitdrukking van de verschillende
materialen (het hout lijkt echt hout en het doek is textiel) is overtuigend.
De schilder wil ons doen geloven dat niets aan zijn aandacht ontsnapt
is. Het lijkt of hij de gebeurtenis voor ons als 'misdaad reporter' vastgelegd
heeft. Het ziet eruit als een document.
|
||
Maar de werkelijkheid was toch nog anders. Uit verschillende
bronnen blijkt dat David het slachtoffer niet in zijn bad gezien heeft
na de moord. Wel was hij de dag tevoren bij Marat op bezoek geweest en
had hem daar in zijn bad zien werken. Maar ook al kende hij de badkamer,
hij heeft deze toch anders weergegeven. Het licht kon niet uit die hoek
invallen. De achtergrond was niet zo kaal want er zat een decoratief behang
op de muur, de badkuip was anders van vorm, Marat had die brief niet in
zijn hand en bovendien was de tekst van die brief heel anders. De schilder
heeft het beeld kennelijk gearrangeerd, in elkaar gezet, om een nieuwe
werkelijkheid te maken die zeer realistisch moet overkomen.
|
|
|
|
Waarom deed David dat? Het 'realisme' van dit schilderij is voor David een middel om een grote geloofwaardigheid aan het beeld mee te geven. Hij wilde met het schilderij een aantal waarden overbrengen, zoals de deugden van Marat, zijn niet aflatende werkdrift voor het welzijn van het volk, zijn armoedige leefomstandigheden (die gesuggereerd worden door de kale muren, verstelde lakens en een gammel kistje als schrijftafeltje) zijn goedhartigheid (op het kistje ligt een briefje waarop de opdracht staat om zijn (laatste) geld aan een oorlogsweduwe te geven). Het schilderij is dus zorgvuldig in scène gezet om ons Marat als een voorbeeldig revolutionair, vriend van het volk en martelaar van de revolutie voor te stellen. Dat de werkelijkheid, de feiten, daarbij geweld aan gedaan werd is kennelijk van minder belang. David zal wel zijn plezier aan de realistische uitbeelding gehad hebben, maar het was hier geen doel op zichzelf. Geen illusionisme of zogenaamde 'trompe-I óeil' (ogenbedriegertje) om zijn virtuositeit te demonstreren. Het realisme heeft duidelijk een boodschap en wel een politieke. |
|
Eigenlijk is het een propagandistisch schilderij, een vorm van politieke
reclame voor het beeld dat men van Marat in herinnering moest houden
naar de mening van David. In dit verband is het ook belangrijk om te
weten dat het schilderij eerst uitgebreid aan het volk getoond werd
zodat het zijn laatste eer nog aan Marat kon bewijzen voordat het door
David aangeboden werd aan de Nationale Conventie. Hier, in de volksvertegenwoordiging,
werd het frontaal opgehangen naast het spreekgestoelte zodat de afgevaardigden
letterlijk een 'voorbeeldige' revolutionair steeds voor ogen hadden. |
|
|
|
Realisme en realisme
Halverwege de negentiende eeuw verklaarde de schilder Gustave Courbet dat schilderkunst vooral een kunst van het zien is en zich derhalve alleen bezig moet houden met de zichtbare dingen. Deze verklaring zette zich vooral af tegen de classicistische kunst (waaronder ook het werk van David viel) die voornamelijk geïdealiseerde beelden schiep en tegen de poëtische en dikwijls op literatuur gebaseerde, fantastische kunst van de Romantiek. Courbet wilde zich juist richten op de eigen tijd, waarbij onderwerpen die eigenlijk te gewoon, te vulgair gevonden werden niet geschuwd werden. In zijn opvatting moest een schilder niet selectief te werk gaan. De'juiste' stijl zou dan eigenlijk de oorspronkelijk stijl zijn, dat wil zeggen 'stijl-loos'. Courbet was ook een politiek socialist en die interesse blijkt uit de keuze van zijn onderwerpen die, ondanks het niet willen selecteren, vaak op de laagste lagen van de maatschappij betrekking hebben. Deze socialistisch getinte stroming wordt aangeduid als 'Realisme'. |
|
|
Gustave Courbet, Meisjes die het koren ziften, 1855 |
|
|
Maar de termen 'realisme' zonder hoofdletter en de daarvan
afgeleide aanduiding 'realistisch', worden nog op verschillende andere
manieren toegepast. Gewoonlijk wordt het gebruikt in een algemene vage
betekenis van werkelijkheidsgetrouw, de dingen beschrijvend zoals ze gezien
worden, dus zonder idealisering en met aandacht voor detaillering. Als
dit ver doorgevoerd wordt leidt dat tot illusionisme ('Trompe-l'oeil')
waarbij de kijker moet geloven dat hij niet de geschilderde maar de echte
dingen ziet. Op het schilderij van Marat betreft dat het bedrieglijk echte
oppervlak van dingen, zoals het houten kistje bijvoorbeeld dat er uit
ziet alsof het aangeraakt kan worden. Maar ook wat de voorstelling, de
keuze van het verhaal, betreft kan de aanduiding 'realistisch' gebruikt
worden.
|
|
In deze zin bedoelt men dan het uitbeelden van onderwerpen
die alledaags, uit het rauwe leven gegrepen zijn. De dingen worden niet
mooier voorgesteld dan ze zijn maar eerder lelijker. Het uitbeelden van
een (laffe?) moord is in dit verband ook een realistisch, weinig verheffend
onderwerp. Bovendien kan realistisch ook gebruikt worden als tegenstelling
tegen gestileerd, of geïdealiseerd. In het geval van het genoemde
schilderij kan je zeggen dat David door de manier waarop hij Marat in
beeld brengt het slachtoffer verheft, idealiseert. Het schilderij is in
zijn strengheid en eenvoud bijna een (graf)monument. Dat is goed te zien
wanneer het met een ander schilderij met hetzelfde onderwerp vergeleken
wordt. Daar is het gewoon een ordinaire moord in de badkuip.
Afhankelijk van de invalshoek waarmee het bekeken wordt kan het zelfde schilderij dus zowel de typering 'realistisch'als 'geïdealiseerd' krijgen. |
||
Joseph Roques, De Dode Marat, 1793 |
![]() |
|
![]() |
Prent met de moord op Marat terwijl Robespierre net binnenkomt |