![]() |
BRONNENBUNDELS |
Uit: Marjolein Schaap, Haim Steinbach, de archeologische waarde van linoleum. in: Metropolis M 1989 nr 1 |
Haim Steinbach Rond 1978 zette Haim Steinbach een punt achter zijn schilderscarrière en vernietigde het merendeel van zijn produktie. (...) Het leek hem beter direct te gaan werken met door de mens gemaakte voorwerpen. Na een aantal andere installaties volgde een serie object-assemblages* : meestal één voorwerp geplaatst op een zelfgemaakt voetstukje. Het waren sentimentele hebbedingetjes of rariteiten geassocieerd met volkskunst en natuur, symbolen die binnenskamers bepaalde idealen belichamen. Het voetstukje was opzettelijk naïef als goed bedoelde huisvlijt in elkaar geknutseld. (...) Omdat de voorwerpen en de doe-het-zelf plankjes elkaar in idiotie dreigden te beconcurreren, ontwikkelde Steinbach rond 1984 een standaardmodel plank. Een wigvormig schap gemaakt van multiplex en beplakt met spiegelend, gemarmerd, monochroom en nephout formica. Bijna altijd werd één zijkant opengelaten zodat constructie en multiplex zichtbaar zijn. |
|
Heus vakwerk dat door een meubelmaker in alle gewenste
formaten en constructies wordt geleverd. Met deze ingreep wisselde Steinbach
de curiosa tevens in voor massa-produkten: vaatwerk uit de beste warenhuizen,
doorsnee gebruiksvoorwerpen (...) en het verantwoorde design, opgepikt
uit de anonimiteit van hun winkelbestaan. In grotere aantallen met elkaar
geconfronteerd om de notie van uniciteit te vermijden. Keurig in het gelid
en op afgemeten afstanden van elkaar; klaar voor inspectie. Het geheel
heeft het klinische voorkomen van een laboratoriumkast en de wetenschappelijke
air van een archeologisch museum. De neutralisering van de plank bleek
een gouden greep. Eenvoudig en toch gedistingeerd. Herkenbaar als een
Steinbach, maartoch gestroomlijnd genoeg om voor serieel vervaardigd produkt
door te gaan. In vormgeving doet het denken aan een minimal object en
de sculpturen van Richard Artschwager. (...)
|
|
|
|
Niet alleen omdat deze kunstenaar al in de jaren zestig
natuurlijke materialen nabootste met formica, maar vooral vanwege de onbesliste
staat waarin zijn sculpturen opzettelijk verkeren. Ze doen denken aan
meubilair en gebruiksvoorwerpen, maar ontmaskeren zich in hun non-functionaliteit
als kunst, (...) waarbij ze onomwonden en doelbewust hun dubbelzinnigheid
te kennen geven. De uitgestalde voorwerpen van Haim Steinbach staan niet
voor wat ze concreet zijn. De arrangementen zijn niet als een letterlijke
voorstelling bedoeld. Er zit een 'draai' in het kijken. (...) Je kunt
de assemblages van Steinbach zien als een beeld maar ook lezen als een
tekst. Het is een minimal arrangement van een plank met dingen, maar ook
een nabootsing van commerciële technieken en de manipulatie van de
media. Het is een etalage van koopwaar en tegelijkertijd een metafoor
voor het laat-industriële tijdperk en de vervreemding van de westerse
cultuur.
|
|
![]() |
Haim Steinbach, Zonder titel (Jugs, Mugs) No. 2, 1987 |