![]() |
BRONNENBUNDELS |
Rudolf Steiner: het Goetheanum
Rudolf Steiner was geen architect in de gebruikelijke zin van het woord. Voor de bouw van het eerste en tweede Goetheanum werd hij door architecten ter zijde gestaan. Toch vormen deze gebouwen een volledige uitdrukking van zijn ideeën. Ze belichamen eigenlijk de geestelijke werkelijkheid van Steiner. De vernieuwing van de kunsten speelde een belangrijke rol. Het was volgens hem niet van belang om iets wat al bekend was met vertrouwde middelen zichtbaar te maken, maar om de geestelijke ervaring in kunst om te zetten. In zijn architectuur leidt dat tot expressieve organische vormen. Zijn geschreven teksten zijn zweverig en niet altijd gemakkelijk te lezen. |
||
Rudolf Steiner met een model van het eerste Goetheanum,
1914 |
|
|
Dornach, 26
juli 1914 En wij leven werkelijk reeds in een tijd waarin beginnen moét - wil niet het medeleven van de mens met de wereld geheel afsterven - dit onderduiken in de geestelijke stromen van de natuurkrachten, dat wil zeggen van de achter de natuur liggende geest-krachten. Wij moeten weer de mogelijkheid veroveren niet slechts de kleuren te aanschouwen en hier of daar als iets uiterlijks aan te brengen, maar wij moeten de mogelijkheid vinden met de kleur te leven, de innerlijke levenskracht van de kleur mee te beleven. Dat kunnen wij niet als wij slechts schilderkunstig bestuderen hoe deze of gene kleur hier of ginder speelt, indien wij de kleur aangapen; dat kunnen wij alleen indien wij wederom onderduiken met de ziel in de wijze waarop rood, waarop blauw bijvoorbeeld uitvloeit; als voor ons het stromen der kleuren rechtstreeks gaat leven. Dornach, 21 september 1918 |
Uit: Hagen Bíesantz en Arne Klingborg, Het Goetheanum. De bouwimpuls van Rudolf Steiner. Zeist z. j. | |
Interieurmodel van het eerste Goetheanum, 1913 |
|
|
Dornach, 31 december 1923 Nu moet natuurlijk, aangezien het voor eurythmie (1) en mysteriedrama's (2) gaat om toneelruimten, de hoekige bouw met de ronde bouw gecombineerd worden. Bovendien moet het nieuwe Goetheanum ruimten bevatten voor verschillende activiteiten. Wij zullen ateliers nodig hebben, wij zullen voordrachtszalen nodig hebben. (...) Het nieuwe Goetheanum zou zo gebouwd moeten worden dat het een benedenverdieping of begane grond en een bovenverdieping heeft. De bovenverdieping zou dan in hoofdzaak de grote voordrachtszaal zijn, de gehoor-en de toeschouwerszaal voor de eurythmische en mysteriedrama- en andere uitvoeringen. Op de benedenverdieping zouden zich dan onder deze voordrachtszaal, door wanden afgescheiden, kleinere zalen bevinden, welke ertoe dienen zullen ruimte te bieden aan kunstzinnig en wetenschappelijk werk. (1) eurythmie: bewegingskunst volgens de ideeën
van Rudolf Steiner, waarbij de bewegingen in overeenstemming worden
gebracht met de vorming van muzikale tonen |
||
Model van het tweede Goetheanum, maart 1924 |
![]() |
|
|
|
|
|
Dornach, 1 januari 1924 In het juiste evenwicht van draag- en drukkrachten ligt immers in de hoekige bouw datgene waar het op aankomt. Wordt dit nu bij ons overgeleid in een organische bouw, dan zal er in ieder deel bovendien een openbaring zijn van het innerlijk wezen, dat immers zo gegeven is dat nu de zuilen, die bij het oude gebouw van beneden naar boven gingen, zodanig omgevormd moeten worden dat zij als het ware op de benedenverdieping, op de begane grond zich als wortels ontwikkelen, maar natuurlijk architectonisch opgevat; en daaruit zullen zich dan pas de werkelijke zuilen voor de bovenverdieping, die zich wederom tot dragers van het geheel zullen ontwikkelen, verheffen. Deze zullen dan van binnenwit het dak dat inwendig niet horizontaal afgesloten is, maar zo afdekkend als ook de koepel was - in zijn vormen afsluiten. Ja, de pijlers en zuilen zullen tot dragers worden, maar tegelijkertijd ook tot uitdrukking brengen wat anderzijds bij het oude Goetheanum door de ronde vorm tot uitdrukking gebracht moest worden. |
|
![]() |
Westgevel van het tweede Goetheanum op het terras van het afgebrande eerste Goetheanum, 1924 (boven) Westgevel van het tweede Goetheanum op een door Steiner nieuw ontworpen terras. (onder) |
|
Het tweede Goetheanum net uit de steigers, januari 1928
|
![]() |
|
|
Grote zaal van het tweede Goetheanum |