![]() |
BRONNENBUNDELS |
Edouard Vuillard Evenals Bonnard sloot ook Vuillard zich aan bij de Nabis. De tentoonstelling
van Japanse prenten die in 1890 in Parijs plaats vond, had grote invloed
op de zienswijze van deze kunstenaars. Dieptewerking is zoveel mogelijk
vermeden in de interieurs die Vuillard schilderde. Een andere bijdrage
leverde de ontwikkeling van de fotografie. Het op de markt komen van de Kodak camera betekende een revolutie die
in tijd samenvalt met de werken van Vuillard en Bonnard. De fotografie
was hiermee niet alleen meer weggelegd voor de professionele fotograaf
of de kunstenaar-amateurfotograaf. Zij kende voortaan een zeer uitgebreide
categorie gebruikers, los van professionele dwang maar met een behoefte
aan beelden voor privégebruik. De bestemming van het apparaat werd
hiermee vooral registratie en veel minder imitatie of reproductie. Men
kon van toen af zonder problemen ogenblikkelijk de gebeurtenissen uit
het privéleven vastleggen. En dat zelfs met de ogen dicht, getuige
Jacques Salomon: |
Uit: Jean-Frangois Chevrier, 8onnard et la photographie. in: Cat. 8onnard 1984 | |
Edouard Vuillard, Foto van Misia Natanson in haar salon, ca. 1898 |
|