BRONNENBUNDELS
 


Edouard Vuillard

Evenals Bonnard sloot ook Vuillard zich aan bij de Nabis. De tentoonstelling van Japanse prenten die in 1890 in Parijs plaats vond, had grote invloed op de zienswijze van deze kunstenaars. Dieptewerking is zoveel mogelijk vermeden in de interieurs die Vuillard schilderde. Een andere bijdrage leverde de ontwikkeling van de fotografie.

Het op de markt komen van de Kodak camera betekende een revolutie die in tijd samenvalt met de werken van Vuillard en Bonnard. De fotografie was hiermee niet alleen meer weggelegd voor de professionele fotograaf of de kunstenaar-amateurfotograaf. Zij kende voortaan een zeer uitgebreide categorie gebruikers, los van professionele dwang maar met een behoefte aan beelden voor privégebruik. De bestemming van het apparaat werd hiermee vooral registratie en veel minder imitatie of reproductie. Men kon van toen af zonder problemen ogenblikkelijk de gebeurtenissen uit het privéleven vastleggen. En dat zelfs met de ogen dicht, getuige Jacques Salomon:
'Vuillard bezat een kodak. Het was een apparaat met balg van een courant model. Het leek tot het meubilair van Vuillard te behoren. De vaste plaats er voor was op het buffet in de eetkamer. Soms richtte Vuillard al pratend zijn schreden naar de kodak, zette hem op een meubel, bijvoorbeeld de rugleuning van een stoel zonder zich om de zoeker te bekommeren, het objectief eenvoudig op de gis gedraaid in de richting van het tafereel dat hij wilde nemen en na een korte waarschuwing - een seconde, wilt u... - en men hoorde het geklik van de sluiter.'

Uit: Jean-Frangois Chevrier, 8onnard et la photographie. in: Cat. 8onnard 1984

Edouard Vuillard, Foto van Misia Natanson in haar salon, ca. 1898