![]() |
BRONNENBUNDELS |
Florian Brody Hoe nieuw is het nieuwe medium? Film was in de jaren 50 eindelijk geaccepteerd als een kunstvorm en werd verzameld vanwege zijn ontwerp en zijn verhaaltechnieken. Na 100 jaar film lijken wij weer terug te zijn bij de frontlijnen als pioniers van de esthetica van de multimedia. Maar wat we de Nieuwe Multimedia noemen is noch nieuw, noch media. Het is een conglomeratie van technologieën (vandaar multi) die gebruikt wordt om nieuwe communicatiekanalen te definieren.(...) De computer, vooral de PC, diende als een belangrijke stap in de richting van een eenheidsmodel van communicatie. Maar de computer was nooit bedacht als communicatietechnologie en, nog belangrijker, evenmin als platform om ideeën over te dragen. Er is veel energie besteed aan het omzetten van de rekenmachine tot schrijfmachine en vervolgens aan de omzetting tot communicatieapparaat. |
Uit: Florian Brody, Interaction Design, State of the art and future developments, in: Multimedia Graphics, the international soucebook of interactive screendesign, Amsterdam 1996 | |
Michael Samyn Zupergraphyx,
ISDM Website, 1995 Home area met Sound Machine Window |
|
|
|
Hot Wired Vensters, 1995 met o.a. toegang tot Wired bibliotheek | |
Na vele omwegen kunnen we het gevoel hebben dat alles min of meer op zijn plek is gekomen.Maar als we even afstand nemen en het geheel overzien, kunnen we de pijnpunten er snel uithalen en concluderen dat de huidige stand van de multimediatechnologie hoogstens een tussenstadium betekent. (...) Wij zien electronische boeken, digitale films, gesampelde geluiden, maar niet een volledig gecoördineerd nieuw communicatiemodel. Om dit te ontwikkelen moeten wij ons richten op de centrale positie van het informatieontwerp. Het ontwerpen is op veel gebieden al sterk afhankelijk van computers en daarom beïnvloedt de ontwikkeling van software de wijze waarop dingen er uitzien en, sterker nog, de wijze waarop dingen werken. Maar het ontwerpen gaat niet alleen over het grafische oppervlak: de beeldbuis, maar over de structuur die eraan ten grondslag ligt. |
||
Bij het in San Francisco gevestigde digitale tijdschrift
'HotWired' (bijna een half miljoen abonnees wereldwijd) komt het probleem
van een heldere vormgeving in verhevigde mate naar boven. Anders dan televisie,
die beeld na beeld uitzendt, bedelft het de gebruikers onder gelijktijdige
informatie. Bij het aanbrengen van hiërarchie speelt dan de nauwelijks
te regisseren factor tijd een rol. Hoeveel seconden kan een lezer de tekst
in zich opnemen? Omdat het programma van een computer voor sommigen (veel)
te traag werkt, wordt het niet zelden overgezet op video. Max Kisman ontwerpt
symbolen voor HotWired, Keith Haring-achtige figuren en objecten, die
de gebruiker inzicht verschaffen in de pagina, in de rubrieken en in andere
redactionele bijdragen. Dat ook HotWired nog niet het ideale digitale
blad is laat de lay-out zien, waar een advertentie van Volvo door de redactionele
kolommen zwerft, terwijl de inhoud nog wel eens wordt ontsierd door elkaar
tegensprekende commentaren.
|
Uit: Jaap Huisman,Sleutels tot het scherm. in: de Volkskrant 25 oktober 1995 |