 |
31. Fortunato Depèro (1892 ‑ 1960)
ontwerp voor affiche voor 'I Balli Plastici', 1918
olieverf/doek, 100 x 70, Depèromuseum, Rovereto
In maart 1914 sloot Depèro zich bij de Futuristen
aan. Op het gebied van ontwerpen voor het toneel is hij één van de
vruchtbaarste Futuristische kunstenaars geweest. De 'plastische kostuums'
maakten van de spelers robotachtige figuren.
Aanbiedingstekst
p. 38‑39
Bronnenbundel
p. 73‑81
|
 |
32.
Fortunato Depèro (1892 ‑ 1960)
ontwerp
voor drie marionetten voor het Teatro Plastico
tempera/papier,
50 x 35, Depèromuseum, Rovereto
|
 |
33.
Fortunato Depèro (1892 ‑ 1960)
Ballerina
voor 'Le Chant du Rossignol', 1916
collage
van gekleurd papier op karton, 50 x 38, Modena, Galleria Fonte Ediz.
De ontwerpen waren bestemd voor een ballet van
Diaghilev en Strawinsky. De gestalten van de dansers waren opgevat als
geometrische, plantaardige vormen. Deze ontwerpen zijn nooit uitgevoerd.
|
 |
34. Enrico Prampolino (Modena 1894 ‑ Rome
1956)
Ontwerpschets voor 'Tamburo di Fuoco', 1922
aquarel/papier, 59 x 38, Praag, Narodni Galerie
Enrico Prampolino sloot zich in 1912 bij de
Futuristische beweging aan. Hij was niet alleen één van de beeldende
kunstenaars onder de Futuristen, die zich met theater bezighielden, maar
publiceerde daar ook over.
Bronnenbundel
p. 74‑76
|
 |
35.
Fortunato Depèro (1892 ‑ 1960)
Ballerina,
schets voor een kostuum, 1917
tempera/doek,
75 x 52, Depèromuseum, Rovereto
|
 |
36.
Kasimir Malevitch (bij Kiev 1878 ‑ Leningrad 1935)
Kostuumontwerpen voor 'Overwinning op de zon', 1913
De ontwerpen van Malevitch voor dit zangspel sluiten
nog aan bij de Russische versie van het Futurisme, het zogenaamde Kubo~futurisme.
Bronnenbundel
p. 82‑84
|
 |
37.
El Lissitzky (Smolensk 1890 ‑ Moskou 1941)
De
plastische vormgeving van de electro‑mechanische show
'Overwinning
op de zon', 1923. Blad 6
Dit is één van de bladen uit de map met de
ontwerpen van Lissitzky's versie van 'Overwinning op de zon'.
Bronnenbundel
p. 84‑85
|
 |
38.
Alexander Vesnin (Jurevets 1883 ‑ Moskou 1959)
Toneelontwerp
op maquette voor 'De man die donderdag was' van G.K. Chesterton, 1923
Alexander Vesnin was één van de meest op de
voorgrond tredende constructivistische architecten. Dit decor is een voorbeeld
van de multi‑functionele toneelmachines, die door de constructivisten
werden ontwikkeld.
Aanbiedingstekst
p. 35~37
Bronnenbundel
p. 90‑91
|
 |
39.
Georgi Jakulov (TifliS 1884 ‑ Eriwan 1928)
Toneelontwerp
op maquette voor 'Giroflée‑Girofla van Charles Lecoq, 1922
Jakulov was schilder en toneelbouwer. Dit ontwerp
heeft een minder 'machinaal' karakter dan het vorige.
|
 |
40.
Konstantin Wjalov (Moskou 1900 ‑ Moskou 1976)
Kostuumontwerp
voor 'Stanka Razin' van Wassily Kamensky, 1923‑24
Potlood,
aquarel, goud en zilver/papier, 32,1 x 24,7
Wjalov was schilder en graficus en werkte ook voor
het theater. In dit ontwerp is het menselijk lichaam een kapstok voor
geconstrueerde vormen, die van de drager een bijna abstracte figuur moeten
maken.
|