 |
11.Peter Struycken (Den Haag 1939)
Plafond
van de zaal van het Muziektheater
Dit plafond is niet alleen een boeiend kunstwerk
maar ook uitermate functioneel.
Aanbiedingstekst
p. 27‑28
Bronnenbundel
p. 44‑45
|
 |
12.
Rem Koolhaas
Benedenfoyer,
Danstheater Den Haag, 1987
Het oude motief van het schijnperspectief is hier
toegepast in de bezoekersfoyer. De vormen herinneren aan de esthetiek van de
jaren vijftig.
Aanbiedingstechniek
p. 28
Bronnenbundel
p. 46‑50
|
 |
13.
Rem Koolhaas
Bovenfoyer
met toegangstrappen, Danstheater Den Haag, 1987
|
 |
14.
Charles Otto
Maquette
van de toekomstige Opéra Bastille in Parijs
In 1989 zullen de deuren van dit nieuwe theater in
Parijs opengaan. Tot die tijd valt het ontwerp slechts te beoordelen aan de
hand van maquettes en ontwerpschetsen. Toch is al duidelijk dat hier, met
behoud van de ontmoetingsfunctie van de Opéra Garnier, gestreefd is naar een
uitbreiding van de functies van een operagebouw.
Aanbiedingstekst
p. 28‑29
Bronnenbundel
p. 50~53
|
 |
15.Charles Otto
Perspectivische
schets van de Opéra Bastille
|
 |
16.maquette van het decor voor de tweede akte van
'Lohengrin',
1866
van Angelo II Quaglio. Ludwig II Museum, Herrenchiemsee
Het decor stelt het bruggenhoofd van Antwerpen voor.
De sprookjesachtige decorarchitectuur van Wagners opera's was de directe
inspiratiebron voor de bouw van Ludwigs "middeleeuwse' kasteel
Neuschwanstein.
Aanbiedingstekst p. 29‑31 Bronnenbundel p.
54‑58, p. 141‑142
|
 |
17.Maquette van de
Sängerhalle, decor voor de tweede akte van 'Tannhäuser',
1867, van Angelo II Quaglio
Aanbiedingstekst p. 31 Bronnenbundel p. 55‑56,
p. 141
|
 |
18.Sängersaal, Neuschwanstein met gezicht op de zangerstribune
Deze Sängersaal is direct geïnspireerd op het
vorige theaterdecor. In 1869 werd het terrein voor het kasteel 'bouwrijp'
gemaakt en werd een weg erheen aangelegd. Bij de dood van de koning in 1886
was het kasteel nog steeds niet geheel voltooid. In die tussentijd ondergingen
de plannen aanzienlijke wijzigingen. De Sängersaal was vanaf het begin in de
plannen opgenomen. In 1880 was de zaal klaar op de decoratie na. In plaats van
de oorspronkelijk geplande schilderingen naar het verhaal van Tannhäuser
werden nu scènes uit Parsifal aangebracht.
Aanbiedingstekst
p. 32
Bronnenbundel p. 56‑57, p. 59‑60,
(p. 129~130), p. 141,
p. 143‑144
|
 |
19.August Spiess
Tristan
en Isolde in de tuin,
Tapijtschilderij,
Slaapvertrek Neuschwanstein, 1880‑1881
De stijl van deze schilderijen beoogde 'idealistisch-naturalistisch'
te zijn. Deze contradictie in terminis leek toen blijkbaar de geëigende stijl
voor verheven onderwerpen.
Bronnenbundel
p. 62, p. 136‑138
|
 |
20.
Plafond van de hoofdtrap in het Paleis van Neuschwanstein
Dit plafond met de als palmboom opgevatte zuil
getuigt van Ludwigs interesse voor het Nabije Oosten.
Aanbiedingstekst
p. 31
Bronnenbundel
p. 58 (plattegrond), p. 61‑62
|